مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

علت کابوس دیدن کودکان چیست؟


علت کابوس دیدن کودکان چیست؟
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

چرخه خواب تمامی انسان ها چه بزرگسالان و چه کودکان شامل مراحل خواب سبک و خواب عمیق می شود به این صورت که فرد ابتدا وارد خواب عمیق می شود و سپس وارد خواب سنگین و سبک می شود که این چرخه در بزرگسالان ۹۰ دقیقه و در کودکان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. کابوس هایی که کودکان هر شب در خواب می بینند باعث نگرانی و احساس ناراحتی والدین آن ها می شود از این رو ما نوشتاری را تهیه کرده ایم که در آن به عواملی که باعث کابوس دیدن کودکان می شود و راهکارهای درمان کابوس های شبانه کودکان می پردازیم، همچنین شما عزیزان می توانید پس از مطالعه مطالب ارائه شده چنانچه سوالاتی در این زمینه داشتید با مرکز مشاوره خانواده تلفنی، رایکو تماس بگیرید تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.  

 

کابوس چیست؟

می توان گفت که کابوس ها رویاهای وحشتناکی هستند که بیشتر کودکان معمولا هر چند وقت یک بار ممکن است ببینند، به این صورت است که کودک معمولا از خواب بیدار می شود، کنار والدین خود می آید و سعی می کند که بگویید در خواب چه دیده و چرا ترسیده است، کابوس ها در اواخر چرخه خواب یعنی بین ۴ تا ۵ صبح رخ می دهد اغلب ممکن است کودک برای اینکه مجددا به خواب برود دچار مشکل شود. برخی دیگر از کودکان انوع دیگری از رویاهای ترسناک را می بینند، وحشت شبانه یک نوع دیگر آن است که در ساعات ۱ تا ۳ صبح رخ می دهد. کودکی که وحشت شبانه دارد با جیغ از خواب بیدار می شود در حالی که بریده بریده صحبت می کند و غرق در عرق است، در این حالت ممکن است چشمان کودک باز باشد در حالی که کودک همچنان خواب است و زمانی که از او بپرسید چه اتفاقی افتاده است نمی تواند پاسخ شما را بدهد. وحشت های شبانه با افزایش سن کودک کمتر می شود و اغلب آن ها در سن نوجوانی به طور کامل متوقف می شود. معمولا در کودکان کابوس به جدال کودک با عاملی که آن را می ترساند گفته می شود. مسائل ترسناک و رویدادهایی که در طول روز کودک با آن ها مواجه می شود می تواند علت اصلی کابوس های شبانه کودک باشد از جمله این رویدادها می توان به مشکلات کودکان در مدرسه و انجام تکالیف درسی، دعواها، دیدن فیلم های ترسناک اشاره کرد. 

علت اصلی کابوس کودکان چیست؟

کودکان در دوران پیش از دبستان در مرحله اولیه دیدن کابوس های شبانه قرار دارد به این دلیل که دایره لغات و تصورات کودک در این دوره به اوج خودش می رسد و همینطور کودک می تواند آنچه در خواب دیده را توضیح دهد. کابوس های کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد که سبب ایجاد آن شود برای مثال مشاهده یک سگ بزرگ در خیابان، جدایی والدین از همدیگر و یا تماشای یک فیلم وحشتناک که باعث اضطراب در کودک می شود علاوه بر این مسائل کابوس های شبانه کودکان می تواند ناشی از علت های دیگری باشد می توان گفت که کابوس در کودکان به دلیل بیماری جسمی و روانی ایجاد نمی شود بلکه در بیشتر مواقع بعد از یک اتفاق و رویداد جسمی و روانی در فرد اتفاق می افتد معمولا ممکن رایکو است بعد از یک رویداد استرس زا معمولا به مدت ۶ ماه این کابوس ها در کودک به قدری ادامه پیدا کند که در نهایت کودک به آن عادت کند، در صورتی که این کابوس ها خواب کودک و فعالیت های روزانه ی او را دچار مشکل و اختلال کند حتما باید والدین با یک پزشک در این باره صحبت کنند. 

طبق عقیده دکتر برمن : گاهی کابوس های بزرگ شبانه تنها یک راه حل دارد تا برای همیشه رفع شود.

چگونه کودکی که کابوس دیده است را آرام کنیم؟

تصور کنید نیمه های شب کودکتان دچار کابوس شده از خواب می پرد و ممکن است حتی دیگر نخواهد به خواب برود مطمئنا آرام کردن این کودک کار ساده ای نیست اما می توانید با راهکارهای ذیل کمی کودکتان را آرام کنید.

  • زمانی که می بینید کودکتان کابوس می بیند او را بیدار کنید زیرا بیدار کردن کودکتان باعث می شود که کابوسی که می بیند پایان پیدا کند هر چند ممکن است کودکتان برای دقایقی گیج شود و متوجه نباشد که چه اتفاقی افتاده است. 
  • ممکن است کودکتان بخواهد درباره کابوسی که دیده است با شما صحبت کند حتما سعی کنید که کودکتان را همراهی کنید، به دلیل اینکه کودک تفاوت بین واقعیت و خیال را متوجه نمی شود ممکن است تعریف کردن آن باعث شود بیشتر آشفته شود. 
  • اگر کودکتان از چیزهایی مانند هیولا می ترسد سعی کنید تمامی زوایای اتاقش را به او نشان دهید تا متوجه شود که در اتاقش چیزی وجود ندارد و سعی کنید او را دوباره به رخت خوابش برگردانید، بهتر است چراغ اتاق کودک را هم روشن بگذارید. 
  • توجه داشته باشید که نوازش کردن کودکتان و گفتن سخنان آرام بخش می تواند در آرام کردن کودکتان بسیار موثر باشد. 
  • کودکتان را از جایش بلند کنید، به خارج از اتاقش ببرید، به او یک لیوان شیر گرم و یا آب بدهید، توجه داشته باشید که به هیچ وجه کودکتان را به رخت خواب خودتان نبرید زیرا این کار باعث می شود که کودک به آن عادت کند و همواره این تصور در او وجود دارد که در اتاقش چیزی است که باید از او بترسد و او را می ترساند. 
  • سعی کنید از خاطرات خودتان برایش تعریف کنید، این کار شما باعث می شود که کودکتان فکر کند که به خوبی او را درک می کنید، سعی کنید برای کودکتان توضیح دهید که کابوس هایی که می بیند فقط خواب های بد است و واقعیت ندارد هر چند در این سن کودک قادر به تمایز بین واقعیت و کابوس نیست ولی شما می توانید با زبان ساده به او توضیح بدهید که این کابوس ها چگونه به وجود می آید.
  • افکار خوب را در کودکتان تقویت کنید به این صورت که زمانی که او را آماده می کنید تا به خواب برود از او بپرسید دوست دارد در مورد چه چیزی خواب ببیند، اتفاقات خوب و شادی که در طول روز برایش پیش آمده است را با یکدیگر مرور کنید، یا در مورد فیلم های طنز و کمدی که در طول روز تماشا کرده است گفت و گو کنید، این کار شما باعث می شود که ذهن کودکتان از افکار بد تخلیه شود. 
  • با کمک همدیگر کاردستی درست کنید و برای آن اسم انتخاب کنید مثلا اسمش را فرشته خواب بگذارید و آن را در بالای سر کودکتان آویزان کنید به او بگویید که این فرشته کودکان را از دیدن خواب های وحشتناک محافظت می کند.
  • در اتاق کودکتان موزیک قرار دهید، یک CD که مجموعه ای از شعرهای مورد علاقه کودکتان است را برایش تهیه کنید و هنگام خواب با صدای آرام آن را پخش کنید. این کار باعث می شود که کودکتان به جای تمرکز و فکر کردن درباره افکار خودش به خاطراتی که با آن شعر دارد فکر کند. 
  • یکی از عروسک هایی که کودکتان آن را دوست دارد را شب ها در آغوشش بگذارید تا به عنوان همراه خواب او باشد البته این همراه خواب می تواند هر چیزی که کودک به آن علاقه دارد و با آن احساس آرامش دارد باشد.
علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

راهکارهایی برای کاهش کابوس های شبانه کودکان

شما می توانید با انجام کارهایی از قبیل اینکه تصاویر و اجسامی که باعث ترس کودکتان می شود را از اتاقش دور کنید، زمان خواب کودکتان را تنظیم کنید، روی تفکراتش کار کنید سعی در کم کردن کابوس های شبانه اش کنید چنانچه انجام هیچ کدام از این راهکارها هیچ کمکی به شما نکرد و کابوس های کودکتان همچنان ادامه داشت می توانید کودک خود را نزد یک روانپزشک ببرید این کار به این معنی نمی باشد که کودکتان از لحاظ ذهنی مشکل دارد بلکه روانپزشکان تجربه بیشتری برای درمان این مشکلات کودکان دارند. همان طور که شما زمانی که دندانتان درد می کند به دندان پزشک مراجعه می کنید باید در مواقعی که روحیه شما و یا فرزندتان هم دچار مشکل شد به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.

منبع : علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

مرکز مشاوره خانواده تلفنی - رایکو - بیماری وسواس چیست؟ راه های درمان وسواس فکری و عملی - بیماری اوتیسم چیست؟ علائم بیماری اوتیسم و روش های درمان آن در کودکان - سوالات مشاوره قبل از ازدواج - انواع ترس در کودکان و علائم و راه کارهای درمان آن - عوامل موثر پرخاشگری و راهکارهای کنترل آن - آسیب و پیامدهای استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت - دلایل بروز لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان و درمان آن - تکنیک های یادگیری زبان بدن - اختلال دو قطبی چیست ؟ - افسردگی پس از زایمان - قانون جذب عشق چیست؟ - تک فرزندی، مزایا و معایب آن - راهکارهای تقویت امید به زندگی - طلاق عاطفی چیست؟ - روش های موثر برای غلبه بر استرس سخنرانی - تاثیر مشاوره جنسی بر روابط زناشویی - علائم بیش فعالی و درمان آن - علائم و آسیب های بلوغ زودرس در دختران و پسران - علل شکاک بودن همسر - آسیب های دروغ و راه های درمان دروغگویی - مصرف ترامادول چه آسیب ها و عوارضی دارد؟ - عوامل و صدمات ناشی از حسادت - دلایل و علت همجنس گرایی - علائم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان و راه های تقویت آن - انواع سبک های فرزندپروری - دلایل و عوامل موثر بر همسرگریزی - دلایل شب ادراری در کودکان - بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا - دلایل عصبانیت خانم ها در دوران قاعدگی - دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟ - با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟ - تفاوت و ویژگی های زنان و مردان - عوامل موثر بر استرس در محیط کار چیست؟ - علل و راه های درمان خیال بافی در کودکان و بزرگسالان - تاثیر موسیقی درمانی در کودکان اوتیسم - علل خوابگردی کودکان و درمان آن - علت کابوس دیدن کودکان چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.