مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

مشاوره روانشناسی رایکو

مشاوره روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان ، ازدواج و طلاق ، مشاوره جنسی به صورت تلفنی

شب زفاف | آموزش های شب اول عروسی

شب زفاف | آموزش های شب اول عروسی
 شب زفاف | آموزش های شب اول عروسی

شب زفاف | آموزش های شب اول عروسی


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شب زفاف و اطلاعاتی پیرامون شب اول عروسی با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


یکی از مهم ترین تجربه های زندگی بسیاری از افراد ، تجربه ازدواج و مراسم شب عروسی است. از گذشته ، این شب مهم که به شب زفاف نیز شناخته می شود ، دارای آداب مخصوصی بوده است و هر زوجی لازم است که پیش از ازدواج ، تا حدودی از این موارد آشنایی داشته باشد. معمولا بیشتر زوجین و به خصوص عروس خانم ها ، از تصور شب زفاف ، دچار استرس و اضطراب می شوند. معمولا این موضوع برای افرادی که تا شب ازدواج تجربه رابطه جنسی نداشته اند بسیار بیشتر است.

علت استرس این افراد ، تصور ذهنی دردناکی است که از شب زفاف دارند و باعث می شود که خاطره شیرین پیوند و ازدواج خود را با تلخی یک تصور ، جایگزین کنند. البته بیشتر این نگرانی به خاطر عدم اطلاع از کارهایی است که در این شب می بایست انجام بگیرد و در صورتی که آموزش های لازم در این زمینه ارائه شود ، مطمئنا این احساس نگرانی و ترس ، جای خود را به خاطرات شیرین و به یاد ماندنی از بهترین شب زندگی خواهد داد.  ادامه مطلب ...

یوگا چیست؟ | ورزش یوگا چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

یوگا چیست؟
 یوگا چیست؟

یوگا چیست؟ | ورزش یوگا چیست و چه اثراتی بر بدن دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یوگا با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


نیازهای جسمی و روحی ، یکی از مهم ترین نیازهایی است که بشر همواره در پی پاسخ دادن به آن ها است. افراد همواره برای داشتن جسمی سالم تلاش می کنند و انواع حرکات ورزشی را برای رسیدن به این مهم انجام می دهند ؛ اما باید توجه داشت که این تنها جسم نیست که بر سلامتی ما تاثیر دارد. بسیاری از مشکلات و ناتوانی های روحی به شدت مخرب بوده و حتی تاثیری فراتر از بیماری های جسمی بر جان و بدن آدمی دارد.

یکی از موضوعات مهم در علم روانشناسی هماهنگی ذهن و جسم است که این مسئله خودآگاهی و خودشناسی نام دارد. خودآگاهی به این معنا است که تمامی افکار و تصمیمات ما در زمان حال باشد و هم زمان که جسممان فعالیت می کند ذهنمان نیز در آن راستا حضور داشته و فعالیت کند. به این منظور ، از زمان های بسیار دور تا به حال ، ورزشی با نام یوگا برای افزایش قوای فکری و درونی و افزایش خودآگاهی جسم و ذهن انجام می گرفته است.  ادامه مطلب ...

بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟

بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟
 بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟

بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ترک متادون با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


یکی از معمول ترین روش ها برای ترک اعتیاد ، استفاده از داروی متادون است که در شکل های مختلف مانند شربت متادون (۵ میلی گرمی) و یا قرص ‌های ۵ ، ۱۰ ، ۲۰ و ۴۰ میلی گرم مورد استفاده قرار می گیرد. این داروی شیمیایی برای کاهش خماری فرد معتاد موثر بوده و به تدریج باعث کاهش اعتیاد و وابستگی به برخی مواد مخدر مانند هروئین ، تریاک و شیره و… خواهد شد. البته متادون خود یک داروی مخدر به شمار می رود که سوء مصرف آن می‌تواند اعتیاد آور باشد.

ترک اعتیاد متادون تا حدودی سخت و با عوارضی همراه است که با استفاده از روش خاص و معمولا در کیلینیک ها و تحت نظر پزشک صورت می گیرد. افراد دارای اعتیاد به متادون باید توجه داشته باشند که قطع یکباره و سریع این دارو بسیار خطرناک بوده و عوارض گوناگونی خواهد داشت. مشکلاتی همچون عدم تعادل و احتمال مجدد سوء مصرف این دارو در اثر ترک سریع ، ممکن می باشد. همچنین در مواردی نیز ، قطع ناگهانی متادون خطر ایست قلبی نیز وجود خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عوارض آن به هم خوردن تعادل بدن و بالا رفتن احتمال بازگشت به اعتیاد است.

متادون برای چه افرادی تجویز می شود؟

معمولا پزشکان داروی متادون را برای معتادان به مواد مخدر مورفین دار مانند هروئین و تریاک ، تجویز می کنند. همچنین افرادی که از تزریق برای استعمال انواع مخدر استفاده می کنند و در اثر این تزریق ، آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت شده اند نیز اجازه مصرف متادون را خواهند داشت. چراکه مصرف متادون در این افراد از انتقال این ویروس های خطرناک و عفونی در میان سایرین ، جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر موارد فوق ، متادون ، جایگزین مناسب برخی مواد مخدر برای افرادی به شمار می رود که توانایی ترک ندارند و در این صورت آسیب کمتری را متحمل خواهند شد.


بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟

عوارض مصرف متادون

مصرف متادون برای افراد معتاد می تواند یک جایگزین جهت ترک تدریجی مواد مخدر باشد اما همانطور که گفتیم اگر مصرف متادون از قاعده خارج شده و به صورت اعتیاد در پیش گرفته شود ، دارای عوارض زیادی بوده ضمن اینکه ترک متادون نیز بسیار سخت و دردناک خواهد بود. عوارض متادون بر روی اندام هایی مانند کبد ، کلیه ها و … قابل مشاهده و بسیار آسیب رسان خواهد بود. اما عوارض متادون زمانی خود را نشان می دهد که فرد تصمیم به ترک آن می گیرد.

در این شرایط سخت ترین و دردناک ترین عوارض ، خود را به فرد مصرف کننده متادون نشان می دهد. معمولا بسیار دیده می شود که افراد معتاد در زمان ترک متادون و با مشاهده عوارض آن ، مجدد به مصرف هروئین و تریاک روی می آورند اما جالب است که مصرف مجدد این مواد مخدر ،  هیچگونه تفاوت و تاثیری بر روی علائم ترک متادون نخواهد داشت. درواقع این مواد همچون اثر نشئگی نداشته و سیستم عصبی فرد معتاد به متادون به مصرف مواد ، واکنشی نشان نمی دهد.

علائم ترک متادون

علائم ترک متادون
علائم ترک متادون

علت استفاده از متادون برای ترک اعتیاد به هروئین و تریاک ، به دلیل داشتن عوارض کمتر ترک متادون در مقایسه با ترک مواد مخدر است. اما این موضوع دلیلی برای مصرف بدون حدو مرز متادون نیست و مصرف کنترل نشده متادون و عوارض آن موجب خواهد شد که صحت این ادعا را زیر سوال برده و عوارض ترک متادون از ترک اعتیاد به موادی مانند هروئین و تریاک نیز سخت تر باشد.

چرا که وابستگی به متادون از وابستگی به مورفین هم بیشتر بوده و از طرفی دارای عوارض روانی و جسمی بسیار سختی می باشد. عوارض روحی ترک متادون به دلیل تاثیر دارو بر روی گیرنده های سیستم عصب مرکزی ، بسیار زیاد و مختلف است. از جمله علائم و عوارض ترک متادون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریق بسیار زیاد در تمام شرایط حتی در هوای سرد و هنگام صبح از عوارض ترک متادون است. شدت این تعریق به حدی است که ممکن است باعث خیس شدن رختخواب شود.
  • افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • سرگیجه ، احساس تهوع شدید و حساسیت زیاد نسبت به بوها به همراه اسهال
  • نفخ شدید و دلپیچه
  • درد شدید در بدن ، احساس خشکی در مفاصل و عضلات
  • وجود نشانه هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بی خوابی ، احساس بی حوصلگی و افسردگی ، خستگی و بی حالی در طول روز
  • اضطراب و استرس شدید به همراه ترس و هیجان
  • توهم بینایی و شنوایی
  • تغییر در رفتار و عصبانیت شدید به همراه جنون و آسیب به خود و دیگران
  • وجود افکار خودکشی
  • تب و لرز و احساس سرمای شدید
  • بروز تیک های عصبی
  • احساس شکستگی استخوان های بدن

مدت زمان و نحوه ترک متادون

در بخش های قبلی گفته شد که ترک متادون به صورت یکباره و ناگهانی بسیار خطرناک خواهد بود. درواقع برخی از پزشکان عقیده دارند ، صرف نظر از خطراتی که قطع سریع متادون برای بیمار می تواند داشته باشد ، ترک اعتیاد به متادون در طی مدت زمان طولانی ، اثرات بیشتری خواهد داشت و نتایج ترک ، بهتر دیده می شود.

معمولا مدت زمان ترک متادون متناسب با دوز مصرفی دارو و وضعیت جسمی فرد متفاوت می باشد. مثلا افرادی که سابقه طولانی در مصرف متادون دارند ، حدود یک تا دو سال برای ترک متادون به زمان احتیاج خواهند داشت تا اثرات مورد نظر و مطلوب ترک متادون را مشاهده کنند. افرادی که دوز معمولی از این دارو را استفاده می کردند چیزی حدود یک الی دو ماه برای ترک متادون ، فرصت می خواهند.

بر اساس برخی پژوهش هایی که در زمینه ترک اعتیاد متادون صورت گرفته است ، بیشتر افرادی که از روش های اصولی ترک متادون بهره نبرده اند و یا اینکه به صورت ناگهانی آن را قطع کرده اند ، پس از یک سال مجددا به مصرف متادون روی آورده اند. افرادی که از شربت یا قرص متادون برای ترک اعتیاد خود استفاده کرده اند می بایست برای جلوگیری از مشکلات جسمی و روانی ناشی از ترک متادون به پزشک متخصص و یا مراکزی که برای این امر در نظر گرفته شده ، مراجعه کنند.

وجود یک حامی در این شرایط ، برای مراقبت بهتر از فرد در مقابل عوارض خطرناکی که گاها منجر به خودکشی نیز می شود ، بسیار ضروری است. در این شرایط و برای دریافت مشاوره تلفنی  از متخصصان این امر می توانید با مرکز مشاوره خانواده رایکو ، تماس حاصل نمایید.

بهترین روش ترک متادون

بهترین روش ترک متادون
بهترین روش ترک متادون

روش‌های گوناگونی برای ترک متادون وجود دارد که بر اساس تجربه اغلب پزشکان ، بهترین شیوه قطع مصرف متادون ، کاهش تدریجی و به مرور دوز دارو است به طوری که زمانی می رسد که برنامه ریزی برای کاهش مصرف ، به گونه ای پیش رفته که فرد در طول روز نیاز چندانی به مصرف متادون در خود احساس نمی کند.


بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟


شیوه کاهش مصرف متادون مطابق نیاز و مقدار درگیر شدن بدن فرد با دارو ، برنامه ریزی می شود. مثلا اگر مقدار مصرف‌ روزانه یک فرد ۱۰۰۰ سی سی متادون باشد ، در این صورت پزشک وعده های مصرف این فرد را به ۳ تا ۴ وعده که هرکدام ۲۵۰ سی سی متادون است ، تغییر می دهد. این روند در طی روزها و هفته های بعد ، به تدریج کم شده تا زمانی که به طور کامل نیاز فرد به مصرف متادون قطع شود.

ترک متادون با استفاده از بوپرنورفین

برای استفاده از بوپرنورفین ، می بایست روند کاهشی مصرف متادون نیز همچنان ادامه داشته باشد. این روند باید تا زمانی که دوز متادون مصرفی به ۴۰ میلی گرم برسد ، ادامه داشه باشد. حدود ۳۶ ساعت بعد از آخرین مصرف متادون ، استفاده از بوپرنورفین می ‌تواند در رفع عوارض نخستین ترک متادون موثر واقع شود.

مقدار دوز مورد نیاز برای مصرف این دارو در مراحل اولیه ۲ تا ۴ میلی گرم بوده که در صورت تحمل بیمار ، یک ساعت بعد همین مقدار بوپرنورفین و حدود هشت ساعت بعد ، حدود ۴ میلی گرم تجویز می شود. به این ترتیب مقدار بوپرنورفین مورد نیاز برای ترک متادون در روز اول ، بین ۸ تا ۱۲ میلی گرم خواهد بود. این مقدار در روزهای بعد ، به ۱۲ تا ۱۶ میلی گرم افزایش می یابد و موجب می شود طی دو روز اول مصرف این داروی خوراکی ، تقریبا اکثر عوارض ترک متادون ، رفع شود. سایر علائم ترک متادون با استفاده از نالوکسون و کلونیدین نیز به صورت موقت و کوتاه مدت قابل بهبودی و رفع خواهد بود. بوپرنورفین نیز یک دارو ترک اعتیاد در دراز مدت شناخته می شود.

نقش ورزش در ترک متادون

معمولا عوارض ترک متادون در تمام افراد یکسان نیست مثلا ممکن است برخی از افراد در روزهای اول ترک متادون حتی قادر به ایستادن نیز نباشند. با این وجود حتی به این افراد نیز توصیه می شود که تحرک کافی را در برنامه های روزمره خود قرار داده و سعی کنند در یک جا ثابت نایستند.

تحرک و ورزش کافی باعث افزایش گردش خون در عضلات شده و به این ترتیب ، اکسیژن تازه و مورد نیاز اندام ها در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. ورزش کردن همچنین موجب آزاد سازی مولکول هایی به نام اندوکانابینوئید می شود که نقش بسزایی در بهتر شدن رفتار و خلقیات فرد داشته و درد را کاهش می دهد.

اهمیت آب کردن چربی بدن در ترک متادون

اهمیت آب کردن چربی بدن در ترک متادون
اهمیت آب کردن چربی بدن در ترک متادون

یکی از نکات جالب در مصرف متادون ، ذخیره اثر این داروی شیمیایی در چربی های بدن فرد مصرف کننده است. در صورتی که این چربی ها سوزانده شود ، اثر متادون مجددا در بدن فرد ، احساس می شود. مثلا ممکن است مدت زمانی از مصرف متادون در یک فرد گذشته باشد و همه علائم ترک متادون نیز کاملا رفع شده باشد.

اما در اثر یک رژیم غذایی یا ورزش سنگین که به آب شدن چربی ها می انجامد ، علائم مصرف متادون مانند سردرد ، سرگیجه ، تهوع ، بی خوابی و عصبانیت دوباره دیده شود. بنابراین پیشنهاد می شود پس از ترک متادون ، با شروع ورزش و سوزاندن چربی هایی که از قبل در بدن وجود داشته است ، تمام سموم مانده در بدن را از بین ببرید.

علت سخت و دردناک بودن ترک متادون

داروی مخدر متادون با تاثیر مستقیم بر روی گیرنده های درد ، موجب کاهش و تسکین درد در بدن خواهد شد. در واقع تحریک گیرنده های عصبی خاص موجب احساس درد در بدن می شود و با ارسال سیگنال هایی به نخاع سپس به مغز منتقل می گردد. مغز نیز این پیام را دریافت کرده و اندورفین را برای تسکین درد ترشح می کند.


بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟


متادون سیگنال های ارسالی به نخاع و سپس مغز را کاهش داده و باعث فروکش کردن درد می شود. به تدریج که مصرف این ماده ادامه پیدا کرد ، اختلالاتی در ترشح هورمون طبیعی تسکین درد به وجود می آید و باعث می شود که بدن توانایی طبیعی برای مقابله و کاهش درد را از دست بدهد.

در این صورت اگر فرد دارای اعتیاد ، مصرف دارو را قطع کند و یا اینکه تصمیم به ترک اعتیاد متادون بگیرد ، پیدا کردن جایگزینی به این قدرت امکان پذیر نبوده و باعث تحمل دردهای شدید و غیر قابل تحمل خواهد شد. در دوران ترک متادون ، تحمل هرگونه مشکل جسمی برای فرد معتاد غیرممکن خواهد بود به طوری که مشکلات روانی نیز به صورت درد نمایان می شوند و با کمترین استرس و ناراحتی ، درد بدن این افراد ، شدت می یابد. این درد تا زمانی که بدن مجددا توانایی ترشح طبیعی اندورفین را به دست بیاورد ادامه خواهد داشت.

سوالات متداول

۱- علت بی اشتهایی در هنگام ترک متادون چیست؟

کاهش اشتها یکی از علائم طبیعی در هنگام ترک متادون است. این موضوع به ویژه زمانی که دچار تهوع و استفراق هستید بیشتر شده و موجب کاهش میل به غذا می شود.

۲- آیا برای ترک متادون می توان از روش های خانگی ترک استفاده کرد؟

ترک متادون بسیار دشوار و مستلزم مراقبت ها و توجهات ویژه است که با استفاده از برخی روش های خانگی می توان دوران ترک متادون را راحت تر تحمل کرد.  

۳- چرا احتمال اوردوز و مرگ ، بعد از ترک متادون بیشتر است؟

علت تاکید اغلب پزشکان بر عدم مصرف مجدد متادون پس از شروع علائم ترک، احتمال اوردوز و خطر مرگ است. زیرا از آنجایی که مقدار مصرف فرد برای برطرف ساختن درد و علائم ترک متادون کافی نیست، فرد به مصرف بیشتر روی آورده که همین امر احتمال اوردوز و خطر مرگ را بیشتر می کند.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های ترک متادون با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…


منبع : بهترین و سریع ترین روش ترک متادون چیست؟

نقاط حساس بدن زنان | این ۶ نقطه را بشناسید

نقاط حساس بدن زنان | این 6 نقطه را بشناسید
 نقاط حساس بدن زنان | این 6 نقطه را بشناسید

نقاط حساس بدن زنان | این ۶ نقطه را بشناسید


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نقاط حساس بدن زنان با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


یکی از مسائل مهم در رابطه زناشویی ، توجه به خواسته ها و حالات هر دو طرف در هنگام رابطه جنسی است. آشنایی با برخی نواحی خاص و نقاط حساس بدن هریک از طرفین می تواند در افزایش لذت و کیفیت روابط ، تاثیر بسزایی داشته باشد. متاسفانه در گذشته چندان توجهی به آماده کردن زن و معاشقه پیش از رابطه جنسی نمی شد و معمولا زنان نمی توانستند هیچ گونه لذتی را از روابط زناشویی درک کنند. اما امروزه با توجه به مشاوره ها و آموزش هایی که در این زمینه ارائه می شود ، علاوه بر تجربه یک رابطه هیجان انگیز و دلچسب ، روابط میان زوجین نیز بهبود یافته است.

معمولا مردها همچون زنان نیازی به پیش نوازی برای شروع یک رابطه جنسی ندارند و در شرایط روحی مناسب و تنها با یک جرقه ذهنی می توانند برانگیخته شده و آماده برقراری نزدیکی با همسر خود گردند. این در حالی است که زنان همواره نیازمند صرف زمان بیشتر و معاشقه کافی برای آمادگی پیش از رابطه جنسی می باشند.

یکی از بهترین اقدامات برای آماده سازی پیش از رابطه جنسی ، آشنایی با نقاط حساس بدن زن است. بدن زنان دارای نواحی خاصی است که از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و با نوازش این نقاط می توان سرعت تحریک پذیری و میل جنسی آن ها را برای شروع یک لذت زناشویی افزایش داد. نقاط حساس بدن زن نمی تواند لزوما اندام جنسی باشد و بخش های مختلفی از بدن را شامل می شود که باعث ایجاد احساس برانگیختگی و لذت بیشتر خواهد شد.  ادامه مطلب ...

پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

پاره شدن پرده بکارت| نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت
 پاره شدن پرده بکارت| نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرده بکارت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


در ساختار بدن زنان و در ابتدای دهانه واژن ، بافتی به نام بکارت قرار دارد که در افراد مختلف متفاوت بوده و در صورت عدم رابطه جنسی ، از بین نخواهد رفت. یکی از مسائلی که در کشور ما و به ویژه از منظر عرف جامعه دارای اهمیت خاصی است ، موضوع باکرگی و پاره شدن پرده بکارت می باشد. معمولا این ناحیه از بدن زنان تا زمان ازدواج و اولین رابطه جنسی ، سالم بوده و در گذشته ملاکی جهت سنجش سلامت اخلاقی دختران محسوب می شد.

اما امروزه این موضوع چندان قابل توجه نبوده و با تغییر در طرز تفکر بسیاری از خانواده ها ، از میزان اهمیت آن تا حدودی کاسته شده است. با این وجود ، هنوز هم پرسش های فراوانی در مورد پاره شدن پرده بکارت ، وجود دارد که ارائه مطالبی در این مورد ، با هدف افزایش آگاهی همه افراد ، ضروری به نظر می رسد.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یک دیواره حساس و نازک در اطراف دهانه ورودی آلت تناسلی زنان است که دارای اشکال مختلف و تفاوت در نحوه باز شدن می باشند. این دیواره دارای سوراخی است که در اندازه های گوناگون ، پیش از برقراری اولین رابطه جنسی ، محلی برای خروج خون قاعدگی در زنان محسوب می شود.

بافت پرده بکارت از بدو تولد در تمام زن ها دیده می شود که با افزایش سن و پس از بلوغ ، شکل نهایی را به خود می گیرد. اما همانطور که گفتیم ، برخی دختران از زمان تولد ، فاقد این بافت غشایی می باشند که البته این موضوع توسط پزشکی قانونی قابل تشخیص خواهد بود.

پارگی پرده بکارت

پرده بکارت بدون وجود هیچ گونه بافت عضلانی ، دارای قابلیت کشش و پارگی بوده که در صورت داخل شدن هر گونه جسم و یا در اولین رابطه زناشویی ، به پاره شدن پرده بکارت با درد و مشاهده مقدار کمی خون می انجامد. البته موارد بسیاری هم وجود دارد که پاره شدن پرده بکارت بدون وجود این علائم نیز تایید شده و وجود درد و خارج شدن قطراتی خون ، تجربه ای مشترک میان تمام زنان نمی باشد. از گذشته نیز همین علائم را ملاکی جهت باکره نامیدن یک دختر می دانسته اند.

عوامل آسیب رسان به پرده بکارت

عوامل آسیب رسان به پرده بکارت
عوامل آسیب رسان به پرده بکارت

به طور کلی ، پاره شدن پرده بکارت به صورت اتفاقی و خیلی راحت ، رخ نمی دهد و شاید به ندرت و در مواردی انگشت شمار این مورد پیش آمده باشد. حتی اینطور که گفته می شود ، انجام برخی ورزش ها مانند اسب سواری و دوچرخه سواری که ضربه هایی در اثر پایین و بالا رفتن روی زین ، به فرد وارد می شود نیز دلیل پاره شدن پرده بکارت نخواهد بود. اما ممکن است بر اثر برخی اتفاقات و عواملی که در ادامه به آن اشاره می کنیم ، پارگی و آسیب به پرده هایمن در زنان تشخیص داده شود. این موارد از قرار زیر می باشند :

  • به طور حتم ، اولین علت آسیب و پاره شدن پرده بکارت را می توان روابط جنسی و پارگی در اثر داخل شدن آلت تناسلی مرد دانست که همراه با علائمی کوتاه مدت خواهد بود. البته مقدار آسیب و مشاهده خون با توجه به نوع و مقدار دخول ، می تواند متفاوت باشد اما معمولا در اثر دخول کامل ، احتمال پارگی ، زیاد است.


پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت


  • انجام خودارضایی زنان یکی از عواملی است که می تواند منجر به پاره شدن پرده بکارت گردد. البته این مورد هم زمانی نگران کننده است که در اثر خودارضایی ، ضربه یا فشاری مستقیم به مهبل وارد شود و یا اینکه از یک شی خارجی برای خودارضایی استفاده شود که در این شرایط امکان پاره شدن پرده بکارت ، زیاد و محتمل خواهد بود.
  • استفاده از برخی لوازم در زمان عادت ماهیانه نیز می تواند به پرده بکارت آسیب وارد کند. از جمله این لوازم ، کاپ قاعدگی و تامپون است که برای استفاده دختران مناسب نبوده و وارد کردن آن ها به مهبل باعث پاره شدن پرده بکارت خواهد شد.
  • برخی اتفاقات و وارد شدن ضربات شدید مانند لگدهای سنگین در برخی ورزش ها ، در صورتی که در ناحیه واژن زن ، وارد شود نیز می تواند عاملی برای آسیب به بکارت باشد.
  • همانطور که اشاره شد برخی از زنان نیز به صورت مادرزادی دارای مشکل در پرده بکارت و یا نبود آن می باشند.
  • پاره شدن پرده بکارت یکی از آسیب هایی بوده که معمولا در برخی تصادفات بسیار شدید دیده شده است.
  • انجام اعمال جراحی سنگین در ناحیه لگن ، از دیگر دلایلی است که امکان پاره شدن پرده بکارت در آن زیاد است.

علائم پارگی پرده بکارت

پاره شدن پرده بکارت ، با استفاده از علائم متفاوتی تشخیص داده می شود. همانطور که گفتیم مشاهده خون و احساس درد ، اولین نشانه برای پارگی در ناحیه پرده واژن است که میزان مشاهده این علائم در افراد مختلف از درجه کم تا شدید متفاوت خواهد بود. اما وجود این موارد به تنهایی برای اظهار نظر قطعی درباره پاره شدن پرده بکارت نمی تواند کافی باشد. چرا که در برخی از زنان ، این علائم حتی در اولین تجربه برقراری رابطه جنسی دیده نمی شود.

در این شرایط تنها راه برای مشخص شدن پارگی در پرده بکارت ، مراجعه به پزشک برای معاینه خواهد بود. در این معاینه هر گونه ساییدگی ، پارگی ، ضربه و کبودی در ناحیه مهبل و پرده بکارت ، به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. پزشک متخصص حتی با استفاده از این علائم می تواند زمان دخول و روابط جنسی را نیز تشخیص دهد. این مورد در تشخیص مواردی که مربوط به تجاوز جنسی است ، بسیار تاثیرگذار است به طوری که ، با کمک علائم قابل مشاهده در این معاینات ، امکان تعیین زمان وقوع تجاوز وجود دارد.

نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت
نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت

در هنگام معاینات مربوط به سلامت بکارت ، شکل سوراخ مهبل و تغییر حالت آن ، یکی از مشخصه های مهم برای تایید پاره شدن پرده بکارت است. معمولا در یک پرده سالم ، شکل ظاهری سوراخ ، گرد بوده که در صورت رابطه جنسی ، این شکل به صورت هفت دیده می شود. پس می توان گفت که شکل هفت مانند دیواره مهبل ، اولین علامت برای اثبات آسیب به پرده بکارت است زیرا در اثر فشاری که حین اولین رابطه جنسی به دهانه واژن وارد می شود ، شکل پرده بکارت را از حالت گرد به هفت ، تغییر می دهد.

وجود یک لایه ضخیم و دارای برجستگی در دیواره ورودی رحم از دیگر نشانه هایی است که می توان به واسطه بودن یا نبودن آن ، در مورد پاره شدن پرده بکارت نظر داد. زیرا این لایه می تواند در اثر وجود روابط جنسی از بین رفته و باعث می شود که دخول ، با کمترین فشار ممکن صورت بگیرد. درواقع اگر پزشک بتواند با کمترین فشار ، دهانه رحم را پیدا کند به این معنی خواهد بود که این لایه ضخیم در اثر برقراری رابطه جنسی ، از بین رفته است.


پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت


تشخیص سلامت یا نحوه پاره شدن پرده بکارت یکی از راه هایی است که می توان توسط آن وقوع تجاوز را نیز تایید یا رد کرد. معمولا پزشک با مشاهده نوع آسیب هایی که به دهانه رحم وارد گردیده ، وقوع این مسئله را مشخص می کند. البته در کنار معاینه این قسمت ها ، مجاری ادرار نیز مورد معاینه قرار خواهد گرفت. البته بحث تجاوز و نحوه تشخیص آن ، مقوله ای گسترده و قابل بررسی جداگانه می باشد که در این مطلب به آن نمی پردازیم.

انواع پرده بکارت و نحوه پارگی آن ها

پرده بکارت در افراد مختلف متفاوت بوده و حتی نوع پارگی آن نیز بسته به نوع پرده ، می تواند دارای علائم مختلف و گوناگونی باشد. مثلا پاره شدن پرده بکارت در برخی از افراد با شدت علائم قابل مشاهده است در حالی که نوع دیگری از پارگی پرده بکارت بدون هیچ گونه نشانه ای خواهد بود. یا اینکه در بعضی از خانم ها به دلیل نازک بودن بیش از حد این بافت ، ممکن است از بین رفتن پرده هایمن به شکلی راحت و سریع صورت بگیرد ، به طوری که حتی ممکن است در اثر اتفاقات غیر جنسی ، پارگی پرده بکارت رخ بدهد. در این صورت بهتر است با انواع مختلف پرده بکارت و ارتباطی که می تواند با پارگی آن داشته باشد ، آشنایی داشته باشید.

پرده بکارت حلقوی

از نام این نوع پرده بکارت می توان فهمید که ساختار آن ، مشابه یک حلقه بوده و کاملا گرد است که از اطراف چسبیده به دیواره مهبل بوده و یک سوراخ در مرکز آن قابل دیدن است. تقریبا بیشتر زنان دارای این نوع از پرده هایمن می باشند. البته این نوع از پرده بکارت ، خود به دو صورت قابل کشش و بدون آن تقسیم می شود که علائمی مانند خونریزی در نوع فاقد قابلیت کششی آن مشاهده می شود.

پرده بکارت ارتجاعی

از نظر ظاهری ، پرده ارتجاعی کاملا مشابه پرده حلقوی است اما تنها وجه تفاوت آن را می توان در حالت ارتجاعی آن دانست. پرده بکارت ارتجاعی ، پس از برقراری رابطه زناشویی دچار پارگی نمی شود و یا اینکه یک آسیب جزئی ، در آن رخ می دهد. همچنین پاره شدن پرده بکارت ارتجاعی ، بدون خونریزی بوده که همین موضوع می توان باعث بروز برخی سوء تفاهمات در هنگام روابط زناشویی باشد. البته انجام معاینات پیش از ازدواج می تواند این مشکل را رفع و از قبل بابت چنین موضوعی ، اطلاع داده شود.  این نکته را نیز باید توجه داشت که انجام شدن رابطه جنسی در افراد دارای پرده بکارت ارتجاعی ، توسط پزشک قابل تشخیص می باشد.

پرده بکارت تیغه ای

پرده بکارت تیغه ای به صورت دو سوراخ گرد در ورودی دهانه رحم دیده می شود که درواقع توسط یک تیغه به دو قسمت تقسیم شده است که دارای تمام علائم در هنگام پاره شدن پرده بکارت خواهد بود.

پرده بکارت مشبک

درصد کمی از زنان دارای نوع خاصی از پرده بکارت می باشند که به صورت مشبک و با چندین سوراخ در دهانه رحم دیده می شود. این نوع پرده تمام سطح دهانه را پوشانده و دارای سوراخ های کوچک و پراکنده ای در سطح آن است که پاره شدن پرده بکارت در این نوع از بکارت نیز ، همراه با نشانه های آسیب است.

پرده بکارت مسدود

نوع دیگری از پرده هایمن در زنان دیده می شود که در آن ، فرد دارای یک پرده بکارت مسدود و پوشیده در دهانه رحم می باشد. این افراد در هنگام اولین رابطه جنسی خود متوجه می شوند که پاره شدن پرده بکارت در آن ها به راحتی صورت نمی گیرد و دارای رابطه ای بسیار دردناک هستند. در چنین افرادی انجام یک جراحی ساده ، می تواند مشکل را رفع کند.

درصورت داشتن پرسش هایی در این زمینه و یا کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره خانواده رایکو تماس بگیرید.

خودارضایی و آسیب به بکارت

خودارضایی و آسیب به بکارت
خودارضایی و آسیب به بکارت

یکی از دغدغه های اصلی اغلب دختران ، نگرانی آن ها از آسیب های ناخواسته به پرده بکارت است. در این میان ، دخترانی که اقدام به خودارضایی می کنند فشار روانی بیشتری در این زمینه متحمل می شوند. به این دسته از افراد باید گفت که پاره شدن پرده بکارت به نوع خودارضایی و آسیب هایی که ممکن است وارد بیاید ، بستگی خواهد داشت.

نحوه انجام خودارضایی زنان، به صورت حرکات مالشی در قسمت کلیتوریس است که این نحوه خودارضایی ، هیچگونه آسیبی را به پرده بکارت وارد نمی کند. اما عده ای جهت این کار ، اقدام به وارد نمودن یک شی یا انگشت به داخل مهبل خود کرده که در این صورت احتمال لطمه به پرده بکارت آن ها زیاد است.

معاینه و تشخیص پارگی پرده بکارت

بیشتر دختران در کشور ما ، همواره دارای نگرانی هایی در مورد آسیب به پرده بکارت خود هستند و با مشاهده هرگونه علائم ، در پی تشخیص سلامت خود می باشند. این امکان وجود دارد که فرد بتواند خود را معاینه کرده و این نگرانی ها را تا حدودی رفع نماید. اما معمولا چندان اعتباری در این نوع تشخیص وجود ندارد و نمی توان قطع به یقین درباره پاره شدن پرده بکارت و یا سالم بودن آن ، نظر قطعی داد.


پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت


در این شرایط مراجعه به پزشک بهترین راه برای معاینه می باشد. ممکن است برخی از زنان به ویژه دختران ، نگران قضاوت های پزشک زنان باشند. اما باید این نکته را برای این افراد یادآور شد که وظیفه پزشک زنان ، مسائلی است که مربوط به معاینه و تشخیص مواردی از این قبیل است. اینکه پاره شدن پرده بکارت شما در اثر چه اتفاقی بوده ، موضوعی است که پزشک زنان در آن هیچ مداخله ای ندارد و هرگونه ارائه گواهی و گزارش ، تنها جهت اطلاع شخص شما است.

سوالات متداول

۱- آیا با یک بار نزدیکی، پرده بکارت پاره می شود؟

از آنجاییکه محل قرارگیری پرده بکارت دقیقا در دهانه ورودی واژن است، با اولین ارتباط جنسی از بین می رود، حتی اگر این رابطه به صورت کامل نباشد پارگی پرده بکارت حتمی است.

۲- آیا پارگی در پرده بکارت ارتجاعی، قابل ترمیم است؟

معمولا امکان ترمیم پارگی پرده بکارت به ویژه در نوع ارتجاعی، به دلیل وجود رشته های عصبی در بافت دیواره وجود ندارد.

۳- خونریزی هنگام دخول را می توان دلیلی بر باکرگی دانست؟

خونریزی در موقع نزدیکی و دخول نمی تواند دلیلی بر باکرگی باشد چراکه براساس تحقیقات، حدود چهل درصد از زنان در هنگام مقاربت، خونریزی دارند.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرده بکارت با مشاوران رایکو تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –

تماس از سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید .


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…


منبع : پاره شدن پرده بکارت | نحوه تشخیص آسیب به پرده بکارت